GPS Motorroutes voor iedere motortoerdag
Een relaxte toersfeer en nooit meer zoeken tijdens je motorvakantie.
Van deur tot deur
Als tourorganisator en als enthousiast motorliefhebber, organiseren we sinds 2009, succesvol en op professionele basis motorvakantiereizen naar onze favoriete motortour gebieden Engeland, Schotland, Wales en Ierland.
Op onze eigen motorreizen ontdekten we unieke routes en accommodaties die we professioneel verwerkten tot complete motorvakantiereizen. De bijgeleverde GPS routes lopen van uw B and B naar de voordeur van uw volgende overnachtingsadres.
Deze formule van zorgeloos touren spreekt motorrijders bijzonder aan (zie de reacties).
Echte rondreizen
Onze motorvakanties zijn echte motor rondreizen. En dat zie je steeds minder in de reiswereld. Omdat het uitzetten en organiseren hiervan erg arbeidsintensief is. Maar wij vinden dit nu juist de ultieme manier voor een motorvakantie. Iedere dag een nieuwe horizon en het avontuur tegemoet.
Onze professioneel opgezette motorvakantiereizen gaan verder dan de "platgereden wegen" van Eifel en Harz. Op zoek naar een nieuwe horizon nemen wij u mee naar de mooiste plekjes en motorroutes.
We reden onze dagtouren voor het overgrote deel ook zelf. Daarnaast verwerken we de reacties van onze klanten doorlopend in ons motorvakantie aanbod en verbeteren daar waar dat mogelijk is. Met onze motorreizen gaat u goed voorbereid van start.
Roadbook bij iedere motorreis
Ieder roadbook bevat:
*Een uitgebreide lijst met afstaptips op punten met een bezienswaardigheid.
*Van elke dagroute is een overzicht van plaatsen en wegnummers toegevoegd.
*Er zijn foto's van iedere dagtoer om vast in de stemming te komen.
*Er zijn plattegronden van de gebruikte Bed en Breakfast.
*Er staan algemene tips en informatie in over reizen in het betreffende land(en).
Samen met de bij iedere motorreis verstrekte Michelin kaart(en), heeft u zo een prima overzicht om uw reis per dag voor te bereiden. En kun je afstappunten en pauzes eventueel plannen.
Deze opzet maakt het rijden van de routes zonder GPS goed mogelijk.
Welke GPS routes ontvang ik bij mijn motorvakantie?
Standaard leveren we de GPS bestanden in het Garmin (gpx) formaat en ITN voor TomTom als u dat op het boekingsformulier aangeeft.
Gpx is het internationale GPS Exchange Format dat door vele gps toestellen wordt gelezen. Ook zijn er op het internet gratis converteer programma's die gpx omzetten in het specifieke bestand voor uw GPS toestel. We kunnen eventueel even voor je meezoeken als het omzetten niet vlot wil lukken.
Voor iedere dagroute maken we een apart bestand. De routes worden aangeleverd op een usb stick. Maak voor de veiligheid even een "moeder-copie" voor je er mee aan de slag gaat. Zo heb je altjd een exemplaar wat origineel is. Ben je met een groepje, dan kunt je de routes verder gemakkelijk onderling verspreiden.
Het spreekt natuurlijk voor zichzelf, dat je het verspreiden beperkt tot de eigen groep.
Over het laden van de routes staat voor de echte motortypen van Garmin (zumo) en de Tomtom (rider) een gebruiksaanwijzing in het door ons bij elke motorvakantie bijgeleverde roadbook.
GPS motorroute van deur tot deur
De GPS route is maatwerk en toegesneden op de tijdens uw motorvakantie gebruikte Bed en Breakfast. Dus u hoeft niets meer aan de route aan te passen of op zoek te gaan naar het startpunt van de route. Deze start voor de deur van uw overnachtingadres en eindigt voor de deur van het volgende adres. U hoeft nooit meer naar een adres te zoeken. Meer ontspannen kunnen we het niet maken.
Geschatte rijtijd van de opgegeven GPS motorroutes.
De routes worden gemaakt in Garmin Basecamp. Dit programma kent de mogelijkheid om de gemiddelde snelheid per wegsoort op te geven. Bijvoorbeeld, autoweg 100 km per uur en de doorgaande (provinciale weg) 70km per uur. Let-wel het gaat hier om de gemiddelde snelheid per wegsoort, dus niet de maximumsnelheid.
In de loop van de tijd hebben we zo een profiel samengeteld. Dat een aardig idee geeft van de gemiddelde reistijd. Over beter gezegd netto rijtijd, zonder afstap en lunchpauzes.
Deze door Basecamp berekende netto rijtijd vermelden we bij elke dagtour. Met de opmerking dat er altijd kleine verschillen zijn, doordat de Bed en Breakfast adressen op verschillende afstanden van elkaar liggen. En dat het natuurlijk een schatting betreft.
Als vuistregel en ervaringscijfer kun je ook een gemiddelde rijsnelheid van 60 km/u. tot 64 km/u. hanteren.
Een dagtour van 240 km. wordt zo 4.00 uur bij een gemiddelde snelheid van 60 km/u. En 3 uur en 45 minuten bij een gemiddelde van 64 km/u.
GPS kaart laden voor uw reisgebied
Hoewel systemen vaak over een standaard Europa kaart inclusief Groot Brittannië en Ierland beschikken, is het een enkele keer voor gekomen dat iemand zonder een kaart van Ierland of Groot Brittannië in zijn apparaat op stap ging. Omdat een fabrikant deze voor bepaalde typen niet standaard in de Europa kaart had verwerkt.
Ook is het even opletten als je het nieuwe update abonnement van Garmin hebt aangeschaft. Op de (oudere) Zumo is niet voldoende ruimte voor de hele Europakaart. Je moet dus kiezen en het juiste deel van Europa op je zumo zetten.
Even checken dus.
Geen GPS en toch de motorroute rijden
Voor onze klanten van motorvakanties die niet over een motor GPS beschikken, staat er in het meegeleverde roadbook een lijst met plaatsen en wegnummers van elke dagroute. Samen met de meegeleverde Michelin wegenkaart(en) kunt u zo ook zonder GPS de motorroute rijden. Ook van de Bed and Breakfast adressen krijgt u een plattegrond zodat zoeken tot een minimum wordt beperkt.
Wat is een geschikt GPS merk?
TomTom of Garmin? Die vragen worden ons veel gesteld. Over de verschillen van deze twee systemen is in de motorbladen en op het internet al veel geschreven. Samengevat komt het erop neer dat TomTom meer is ontwikkeld om van deur tot deur; te reizen. Waarbij de route steeds afhankelijk van de gebruikte instellingen als kortste weg, snelste weg, snelwegen vermijden etc. door het apparaat zelfstandig wordt berekend. Hierdoor kunnen we niet garanderen dat uw TomTom altijd 100% op de door ons ontworpen route blijft. Om toch een zekere route te verkrijgen voegen we daarom vrij veel waypoints (viapunten) toe. Wij hebben zo ook zelf talloze routes door het reisgebied met behulp van een TomTom naar tevredenheid gereden.
Voor routes rijden lijkt Garmin GPS uit de Zumo serie heel geschikt, omdat dit systeem ook nadat het bestand geladen en berekend is, de opgegeven route van uw motor vakantie trouw blijft. Heel fijn als we u speciaal langs bepaalde wegen leiden om bijvoorbeeld te genieten van een fraai uitzicht of kasteel.
Let er bij een eventuele aanschaf wel op dat het type van uw keuze externe routes in gpx formaat kan uploaden via een computer connectie of via een flash geheugen kaartje dat ook door de GPS kan worden uitgelezen. En dat uw Garmin een routerende kaart heeft. Niet alle Garmins kunnen dit. Bijvoorbeeld zogenaamde Topokaarten zijn vaak niet geschikt. Kortom vraag de verkoper (heel ouderwets misschien) of de GPS die u wilt kopen, externe gpx routes kan lezen, weergeven en routeren.
Uw GPS device en onze motorroutes
Artikel over een veel gestelde vraag over GPS rijden.
"Beste John, Ik heb zelf een Zumo 395LM. Het is voor mij de eerste keer dat ik met gedownloade routes ga werken en wil toch geen verrassingen krijgen in Schotland?"
Antwoord Motour: Verrassingen zijn er altijd Piet als je met een gps werkt. Er zijn sites over volgeschreven. Gelukkig kunnen we als routemaker een hoop onheil voorkomen. Daarnaast zijn onze routes inmiddels door vele honderden motorrijders gereden en de plekken waar het mis zou kunnen gaan zijn inmiddels wel door ons dichtgetimmerd. Maar schrik niet als jouw GPS device zich toch even verslikt. Blijf rustig en laat je gezond verstand en verkeersinzicht de boventoon voeren.
Hoe werkt een GPS device
Iedere GPS device maakt zijn eigen route aan de hand van eigen software en de kaart in het toestel. Hierbij is belangrijk welke prioriteiten de fabrikant aan de wegen geeft en de door ons als routemakers aangegeven waypoints en viapunten.
Daarom is het rijden met een recente kaart belangrijk.
Herberekenen "aan of uit"
We adviseren om automatisch herberekenen aan te zetten om de GPS device de kans te geven om zelfstandig te improviseren als jij bijvoorbeeld een afslag mist of als er een wegomlegging is of je gaat even van de route af om te tanken of te eten. Door te gaan herberekenen zorgt uw GPS device ervoor dat u weer op onze route komt. Je geeft je device daarmee ook de vrijheid om naar eigen (inzicht) de route te bepalen, mits deze langs de door ons opgegeven waypoints en viapunten gaan.
Instelling "kortste route"
Je kiest bij onze routes voor de device instelling: kortste route. Dat wil zeggen dat de GPS altijd de vrijheid heeft om over kleinere (soms zeer kleine wegen) binnendoor te gaan. We proberen dit doorsteken langs de kortste route in goede banen te leiden door op strategische punten via-punten of waypoints te plaatsen. Waarbij we de GPS dwingen de door ons gekozen route te volgen. Voorbeeld: Dit doet zich veelvuldig voor als een gehucht, dorp of stad op de route een rondweg heeft gekregen en het niet wenselijk is deze met de motorfiets te doorkruisen. (lelijk dorp of stad of het neemt te veel tijd) Is het dorp of het stadje wel de moeite waard , dan gaat de route er natuurlijk doorheen.
Check, check and double check
De routes worden gemaakt in Basecamp en voor de TomTom rijders in Tyre overgezet in de benodigde itn extensie. Waarbij de itn route ook tegelijkertijd wordt gecheckt.
De hele route wordt ook nog eens bekeken in google earth om zo te kijken hoe de weg er werkelijk uitziet. Een doorgaande route heeft bij voorkeur een middenstreep.( is minimaal 2 keer 2.2 meter.) En als we toch een smalle weg in de route opnemen, om bijvoorbeeld een uniek stukje natuur te bekijken, dat wordt dit vaak vermeld in het roadbook.
De routes zijn getest op verschillende platformen zoals de google maps en programma's die daar gebruik van maken. Hierbij wordt speciaal gelet op zogenaamde terug-rij-lussen. Die kunnen ontstaan door niet exact geplaatste of onvoldoende waypoints en via-punten. En door verschoven positionering ontstaan door het opnieuw inmeten van de kaartcoördinaten door de fabrikant. Of door onderlinge minimale verschillen bij verschillende kaart-producenten.
Wegen worden gewogen
En in prioriteiten ingedeeld. Het kan misgaan als de fabrikant z'n wegen niet in de juiste prioriteiten heeft ingedeeld. Dit is ons, tijdens het zelf rijden van de routes, meerdere malen overkomen in min of meer onbewoonde gebieden, natuurparken en op het platteland. Zo kan een in onbruik geraakte doorgaande route die voorheen intensief werd bereden, in enkele jaren veranderen in een karrespoor met gras tussen het asfalt als deze niet meer wordt onderhouden en een nabijgelegen weg de verkeersstroom heeft overgenomen. Niet alle (kaart)merken zijn naar onze ervaring in vooral dunbevolkte gebieden even snel met het aanpassen en onderhouden van de prioriteit van de wegen. Het komt om deze reden in dunbevolkte gebieden ook voor dat je op een doorgaande route toch over een smalle landbouw weg wordt geleid. Wij corrigeren dit dan.
Zeg nooit, nooit
Inderdaad, je kunt van de route raken nooit uitsluiten, dat zullen ook wij nooit beweren.
Maar zoals eerder opgemerkt: onze routes worden jaarlijks door honderden mensen gereden en aan de hand van eventuele opmerkingen van onze klanten, jaarlijks geëvalueerd en zo nodig bijgewerkt. En het volgen van de routes verloopt bijna altijd helemaal probleemloos. Mits je de juiste kaart en de nieuwste versie in je GPS apparaat hebt.
En natuurlijk kan het even anders lopen als je een door de GPS aangegeven afslag mist en even aan het "dwalen slaat".
Stay cool, stay focused
Ook hier: geen paniek, niet direct omkeren, eerst de herberekening afwachten en inschatten of dit een goede optie is, dan een beslissing nemen.
In verreweg de meeste gevallen is het altijd veiliger om je GPS device op herberekenen in te stellen en vervolgens de herberekende route te vervolgen. Het kan natuurlijk een enkele keer voorkomen in bijvoorbeeld dunbevolkte gebieden; dat een gemiste afslag bijna 100 km extra route zou betekenen, dan kun je omkeren overwegen nadat je ook de verkeerssituatie mee hebt gewogen.
Ben je voorrijder van een groep, handel dan extra doordacht en geef iederen achter je de tijd om te reageren op jouw koerscorrectie plannen. Zomogelijk doe je even een parkeerplaats aan om het één en ander uit te leggen.
Niet keren op hellingen en even doorrijden naar de volgende rotonde is altijd veiliger dan keren op een drukke weg.
Vergeet in dit soort situaties, waarin u het even wat drukker heeft met het analyseren van uw route en het verkeer, het links-rijden en invoegen op de juiste rijrichting niet.
Je GPS device laten herbereken en de nieuwe route vervolgen heeft dan als het enigzins kan, zeker de voorkeur boven keren.